Diverser lezen in het onderwijs

Yra van Dijk, Marie-José Klaver & DOT

De Nederlandstalige literatuur is zeer divers. Denk bijvoorbeeld aan het werk van Anton de Kom, Bea Vianen en Basuki Gunawan. De laatste jaren verschijnen er bovendien steeds meer prikkelende romans en poëziebundels van jonge postkoloniale auteurs en schrijvers met een biculturele achtergrond als Radna Fabias, Ramy El-Dardiry en Raoul de Jong. Omdat we de laatste jaren anders zijn gaan denken over de Nederlandse betrokkenheid bij de slavernij en het koloniale geweld in Indonesië kun je ook klassieke teksten als Oeroeg met een andere blik lezen. Welke kennis en leeshouding hebben leerlingen en leraren Nederlands nodig om een dergelijke leeslijstklassieker onderzoekend te lezen?

Een docentontwikkelteam (DOT) onder leiding van Yra van Dijk en Marie-José Klaver heeft primaire en theoretische teksten gelezen en geoefend met postkoloniale benaderingswijzen. Vijf docenten Nederlands presenteren hier hun inspirerende lessenseries en een leesclub. 

Dag: donderdag 4 april

Tijd: 14:30–15:30

Locatie: OMHP C0.23